تعمیر یخساز یخچال

تعمیر یخساز یخچال، از جمله خدماتی است که در این مرکز پس از ثبت درخواست در کوتاه ترین زمان ممکن و توسط تعمیرکاران خبره و کار بلد انجام می گیرد. یخساز یخچال در تمامی برندها و مدل ها، به دلیل خواص ویژه یخ، جزو حساس ترین و آسیب پذیرترین بخش های یخچال می باشد که نیازمند مراقبت پیوسته و استفاده اصولی از آن می باشد.

یخساز یخچال، از بخش های متعددی تشکیل شده است که خرابی هر کدام از این ها می تواند سبب از کار افتادن این دستگاه و تعمیر کلی آن شود. اجزاء یخساز یخچال عبارت هستند از: موتور، شیر برقی آب، سنسور یا ترمودیسک که ترمودیسک در مدل های قدیمی تر به کار می رود، سیم رابط برق، محفظه ویژه یخ، لوله ورودی آب، اهرم تشخیص یخ، برد الکترونیکی و در بعضی مدل های قدیمی المنت. با مشاهده نقص فنی و اشکال در هر کدام از قطعات ذکر شده باید برای تعمیر اقدام شود.

اگر یخساز یخچال به طور کلی روشن نمی شود، ممکن است یکی از این مشکلات برای آن اتفاق افتاده باشد: دکمه پاور یخساز یخچال باید چک شود که عمل می نماید یا نه. دومین احتمال این است که برد الکترونیکی این لوازم برقی که قطعه هوشمند یخچال است و فرمان های لازم برای فعالیت های یخساز یخچال را می دهد، خراب شده است و نیاز به تعمیر دارد و عامل کار نکردن این بخش است.

سومین احتمال این است که سیم کانکت یخساز یخچال با برد الکترونیکی که مسئول ارتباط بین این دو و ارسال پیام است، خراب شده است و نیاز به تعمیر دارد. اشکال می تواند در سوکت اتصال برد و سیم کانکت نیز باشد.

اگر یخساز یخچال روشن می شود ولی یخ نمی سازد، باز می تواند علل مختلفی داشته باشد که بسته به شرایط متفاوت است. یکی از حالت هایی که چنین شرایطی را به وجود می آورد، فشار آب در شیر برقی یخچال می باشد. باید چک شود که شیر برقی اصلا آبی را به یخساز یخچال می رساند یا نه. آیا در مسیر و شلنگی که دستگاه ما را به مجرای آب خانگی متصل می نماید، انسداد یا گرفتگی وجود ندارد، بخش از مسیر به دلیل یخ زدگی مسدود نشده است، شلنگ نیاز به تعمیر دارد یا نه.

حالت دیگری که باعث می شود یخساز یخچال یخ نسازد، مشکلات مربوط به تنظیم دمای دستگاه می باشد. در این موارد عمده مشکلات در سنسور یا ترمودیسک دستگاه می باشد که تشخیص و تنظیم دما را به درستی انجام نمی دهند و نیاز به تعمیر دارند. اگر یخساز یخچال به دمای مورد نیاز برای یخ زدن نرسد، یخی تولید نمی کند.

عامل دیگری که ممکن است باعث تولید نشدن یخ در این دستگاه شود، وجود ایراد و اشکال در روند فعالیت موتور تایم می باشد. موتور تایم در زمان های معینی یخ ها را درون محفظه یخساز یخچال می ریزد. اگر این قطعه خراب باشد، در زمان مقرر یخ به درون مخزن ریخته نمی شود و نیاز به تعمیر یخساز می باشد. برد الکترونیکی که قطعه هوشمند یخچال است و وظیفه کنترل فعالیت اجزاء مختلف را دارد، نیز در صورت درست کار نکردن و نفرستادن پیام های لازم به قطعات یخساز یخچال، برای تولید یخ و فعالیت درست، ممکن است باعث تولید نکردن یخ توسط دستگاه شود و تعمیر آن ضروری باشد.

زمانی هست که یخساز روشن می شود، یخ می سازد ولی یخ را از خروجی تعیین شده، و با فشردن اهرم فشار یا دیسپنسر، بیرون نمی دهد. در چنین مواقعی نیز عوامل متعددی برای خرابی وجود دارد که نیاز به تشخیص درست و تعمیر توسط کارشناس ویژه و با تجربه دارد.

وقتی که یخ تولید شده است ولی خارج نمی گردد یعنی قطعات یخ در محفظه یخساز یخچال وجود دارند. به دریچه ای که یخ از یخساز یخچال با فشردن اهرم یا پدالی خارج می گردد، دریچه دمپر می گویند.

در چنین شرایطی خرابی دریچه دمپر بسیار شایع است و نیاز به تعمیر دارد. یکی از خرابی های معمول دریچه دمپر خرابی فنری است که در اهرم فشار به کار رفته است که در زمان تعمیر، به سادگی و با تعویض این فنر، مشکل بر طرف می گردد. شاید بتوان گفت یکی از پر تکرار ترین مشکلات زمانی که یخساز یخ تولید کرده است ولی یخ از آن خارج نمی گردد، چسبیدن یخ ها به یکدیگر است. مشکلی که اگر ساده انگاری گردد، ممکن است آسیب فراوانی به یخساز یخچال بزند و تا مرز از کار افتادن کامل آن پیش رود. با مشاهده چنین مشکلی باید در اسرع وقت تعمیر گردد تا آسیب بزرگتر و بیشتری به مجموعه وارد نکند.

علت های فراوانی می تواند سبب چسبیدن یخ ها به یکدیگر شود که شامل این موارد می شوند: اگر فشار شیر برقی یخساز یخچال بیشتر از حد طبیعی باشد یا این که به دلیل وجود نقص فنی در بوبین های شیر برقی، آب بیشتر از حد استاندارد و طبیعی وارد یخساز یخچال شود، با ورود بیشتر از حد آب به قالب یخ، سطح روی آن را فرا گرفته و قالب های یخ به یکدیگر می چسبند.

اصولا به دلیل اینکه قالب های یخ در یخساز یخچال به یکدیگر نچسبند، سطح آبگیری در آن ها دو میلی متر پایین تر از لبه ها می باشد. زیرا آب در زمان انجماد و یخ زدن دچار افزایش حجم می شود و منبسط می گردد و بالا می آید و اگر بالاتر از تراز مورد نظر، در قالب ها آب بالا بیاید، یخ ها به یکدیگر می چسبند. در چنین شرایطی باید شیر برقی یا بوبین های آن تعمیر شوند تا مشکل بر طرف گردد.

دلیل دیگری که باعث می شود یخ های قالب به یکدیگر بچسبند، این است که در زمان ریخته شدن یخ ها به درون محفظه یخساز یخچال، یکی یا چند تا از یخ ها از قالب جدا نشده اند و درون آن مانده اند. با ورود آب توسط شیر برقی به قالب ها، به دلیل پر بودن یکی از قالب ها آب از آن سرریز کرده و یخ ها به یکدیگر چسبیده اند.

عاملی که سبب می شود یخ از قالب جدا نشود، این است که قالب یخساز یخچال از حالت نچسب بودن یا به اصطلاح تفلون بودن و فرم لیزی که دارد خارج شده است. در چنین مواردی در زمان تعمیر، ممکن است کل قالب را عوض کنند یا از اسپری ویژه ای برای اصلاح سطح قالب استفاده نمایند. این مشکل بیشتر در یخساز یخچال مدل های قدیمی تر به وجود می آید. زیرا در یخچال های جدید تر قالب را از پلاستیک می سازند و چنین مشکلی پیش نمی آید.

شایع ترین دلیل چسبیدن یخ های یخساز یخچال به یکدیگر استفاده نکردن از آن می باشد. اگر در طولانی مدت اگر از یخساز یخچال استفاده نشود، یخ ها به یکدیگر می چسبند و توده ای سفت و سخت می شوند که تعمیر آن توسط متخصص ممکن می باشد. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی، باید حداقل روزی یک لیوان یخ از یخساز یخچال خارج شود تا مشکل چسبندگی پیش نیاید.

عیب یابی یخساز یخچال بهتر است توسط تعمیرکار مجرب و با تجربه صورت گیرد تا با تعمیر ناشیانه، به کل مجموعه آسیب وارد نشود. اصول تعمیرکاران این مرکز تعمیرات بر تعمیر قطعات آسیب دیده به جای تعویض آن ها است تا هزینه های تعمیر را تا جای ممکن پایین بیاورند و خدماتی مناسب و به صرفه به متقاضیان ارائه نمایند.